4 Ağustos 2008 Pazartesi

ÜTOPYA TOPLANTILARI




Yener ORKUNOĞLU / E-Mail: yorkunoglu@gmx.net


30 Haziran-6 Temmuz arasında ‘Bilim ve Gelecek’ Dergisi’nin düzenlediği ve konuşmacı olarak davet edildiğim konferans hakkında bir kaç şey söylemek istiyorum..

Bu toplantılar “Ütopyalar Toplantısı” adı altında son 15 yıldır yapılıyor. Bu yıl ‘Geçmişten Geleceğe Türkiye’ adı altında gerçekleşen bu toplantıya toplumun farklı kesimlerinden belirli insanlar konuşmacı olarak davet edilmişti. Bir kaç isim saymak gerekirse, Mart 2008 ayında Deniz Baykal’a karşı CHP Genel Başkanlığı’na aday olduğunu açıklayan Prof. Dr. Tolga Yarman, DİSK Genel Sekreteri Tayfun Görgün, TKP Genel Sekreteri Kemal Okuyan, eski İlahiyat Fakültesi mezunu ve şimdi Sinop Eğitim Fakültesi’nde öğretim üyesi olan Dr. Hasan Aydın ve Bilim ve Gelecek Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Ender Helvacıoğlu ilk akla gelenler.
Bir hafta süren toplantıda 15 kişi sunum yaptı. Her gün öğleden sonra saat 14:00’de başlayan sunumda her defasında 4 konuşmacı vardı. Toplantı genel olarak saat 18.30’a kadar devam ediyordu. Açık havada yapılan bu toplantılardan şöyle bir izlenim edindim: Tatil havası yaratarak, ciddi uzun konuşmaları dinlenir hale getirmek. Yaz sıcağında her gün 4-5 saat süren konuşma ve tartışmalar başka nasıl olabilir?

Toplantıda bazı konuşmacıların sunumunu doyurucu bulmadım. DİSK Genel Sekreteri Tayfun Görgün’ün ve TKP Genel Sekreteri Kemal Okuyan’ın sunumu beni hayal kırıklığına uğrattı. Kemal Okuyan, komünist partinin sekreteri gibi değilde, Kemalizmin solunda duran biri gibi konuştu.
Prof. Dr. Tolga Yarman’ın sunumu dağınıktı. Bir konudan bir konuya atlayan bir izlenim yarattı. Sunumu ‘Enerji’ konusunda olmasına rağmen laiklik konusuna bile konuşmasında değindi. Tolga Yarman, bende kibar ve sempatik bir insan izlenimi bıraktı.

Doç. Dr. Hasan Aydın, sol saflara geçen İlahiyat Fakültesi mezunu bir arkadaş. İslam ve İslam Felsefesi konusunda geniş bir bilgiye sahip. Sıcak ve candan bir insan izlenimi bıraktı bende. İlahiyatçılardan sola adam kazanmak önemli bir olgudur ve güzel bir kazanımdır. Bazı ilahiyatçıların emekçilerin yanında yer alması önemli bir gelişmedir.
Ne yazık ki, en son konuşmacı olan Bilim ve Gelecek dergisi Genel Yayın Yönetmeni Ender Helvacıoğlu’nun konuşmasını dinleme fırsatım olmadı, son gün ayrılmak zorunda kaldım.
Ender Helvacıoğlu, Bilim ve Gelecek Dergisini çıkarmakla ve bu toplantıları düzenlemekle önemli bir iş yapıyor. Bilim ve Gelecek Dergisi, nitelikli ve kaliteli bir dergi. Felsefi ve sosyolojik yazıların yanında, Gen teknolojisi, Evrim Biyolojisi ve diğer alanlardaki bilimsel gelişmeler hakkında da önemli bilgileri topluma aktarıyor.

Kendi sunumumu değerlendirecek değilim. Prof. Dr. Tolga Yarman sunumumu ‘özgün ve derin’ bulurken, “Ulusalcı sol”a yakın olduğunu çıkardığım bir dinleyici yakışıksız sözler söyledi: ‘Söyledikleriniz hoş ama boş.’

İzmir-Karaburun’da yapılan bu toplantı benim açımdan önemli bir deneyim oldu. Türkiye’deki düşünsel ve siyasal ortam hakkında bir bilgi edinme olanağına sahip oldum. Elbette gazete ve dergileri okuyarak da belirli bir bilgi edinmek mümkün. Ama bire-bir insan ilişkilerinin olduğu ortamın yarattığı izlenim başka bir hava veriyor.

Bazı dostlarımla orada yeniden karşılaşmama sevindim. Beni görmek ve dinlemek için gelen dostum Esin User ile uzun tartışma olanağını buldum. Bazı yeni ve güzel dostluklar edindim.
Televizyon ve gazete okuma olanağı olmadığı için ‘Ergenekon Operasyonu’ çerçevesinde bazı emekli generallerin tutuklanması bomba bir haber gibi düştü.
Türkiye’de sistem içi iktidar kavgası yeni süreçlere gebedir. Ama bizi ilgilendiren bu iktidar kavgasında alınacak tutumdur. Bunu gelecek yazıya bırakalım.

Hiç yorum yok: