Adil Okay
"20 yaşındaki
üniversite öğrencisi Özgecan Aslan, tecavüze direnince hunharca öldürüldü. Siz
sustuğunuz sürece, biz sustuğumuz sürece bu cinayetler sürecektir. Kimi zaman
töre veya "namus" cinayeti olarak ya da kadınları cinsel obje olarak
gören sapıklar tarafından sürecektir. Erkekler ve erkek gibi düşünüp oğullarını
"eğiten" analar... Ve eğitim sistemi... Ve devlet ve hükümet ve
semavi dinlerin "ahlakı"... Hepsi suçlu... Yıllar önce ne yapmalıyım
diye düşünmüş ve “kadın gibi kadın” adlı bir tiyatro oyunu yazmış bu bitmeyen
soruna- trajedilere dikkat çekmeye çalışmıştım. Oyun bir çok kez sahneye kondu
ve kitaplaştı. Ama yetmedi. Yetmiyor… Özgecan’lar öldürülmeye devam ediyor…
Praksis grubunun bir şarkısının sözleri geliyor aklıma: “isyana gerek var…”
Özgecan için,
yakınları için söyleyecek söz bulamıyorum. Dil yetmiyor. Replik, nota, mısra
yetmiyor bu trajediyi anlatmaya…
Yazdığım Oyundan bir
sahneyi paylaşıyorum:
I.
SAHNE
(SAHNEYE
ELİNDE CEP TELEFONU İLE KONUŞARAK, ABARTILI GİYİNMİŞ BİR KADIN ÇIKAR. OMZUNDA
VEYA GÖRÜLEN BAŞKA BİR YERİNDE KOCAMAN BİR DÖVME OLABİLİR. SAHNEDE SAĞA, SOLA
DOĞRU HIZLI ADIMLARLA YÜRÜR. TELEFONU ‘ÇAVV AŞKIM’ DİYEREK KAPATIR. BU KEZ
MESAJ ÇEKMEYE BAŞLAR. BİR POLİS DÜDÜĞÜ VEYA TELSİZ SESİ İŞİTİLİR. ABARTILI
GİYSİLİ KADIN, GÖRÜNMEYEN BİR POLİSLE TARTIŞIYOR GİBİ KONUŞMAYA BAŞLAR.
KONUŞURKEN SAHNENİN HER TARAFINDA TUR ATAR. BAZEN KORKAR GİBİ GERİ GERİ GİDER.)
I. KADIN – Neden bana kimlik soruyorsunuz.
Efendim… Ben ne yaptım ki... Sevgilimi bekliyorum, yani arkadaşımı… Anlamadım
ne dediniz? Toplum ahlakına aykırı hareketten içeri mi atarsınız. Hakkınız yok.
Efendim? Bırakırsanız halk beni parçalar mı? Kim, hangi halk? Hani laik bir
ülkede yaşıyorduk. Pardon laikliği şeyime mi sokarlar? Terbiyesizlik
yapıyorsunuz memur bey… Sizi şikayet ederim… Bir bok yiyemez miyim? Halk beni
önce becerir, sonra taşlar mı? Efendim yanılıyorsunuz. Onlar halk olamaz. Olsa
olsa magandalar sürüsü olur. Siz neden maaş alıyorsunuz. Hem bizim
vergilerimizle… Pardon dünyadan bihaber mi yaşıyorum? Tehlike mi? Tehlikede
miyim? Nasıl? Ben mi tehlikeyim? Pardon, tahrik mi ediyorum? Nasıl, kıyafetim
mi? Çok normal. Hani özgür bir ülkeydik. Hani kadın erkek eşitliği? Ne yapıyorsunuz? Hayır, bırakın kolumu.
Gelmeyeceğim sizinle… İmdattt. İmdattt…
(KADIN
POLİSTEN KOLUNU KURTARMAK İSTER GİBİ ÇIRPINIR.
‘İMDAT’ DİYE BAĞIRARAK, ARKAYA KAÇAR.
KISA BİR SESSİZLİKTEN SONRA, DİĞER KADINLAR TEK TEK KONUŞARAK SAHNEYE
GİRERLER.)
II.
KADIN – Türkiye'de her 100 kadından 97'si, hayatında en az bir kez
eşinden, babasından ya da yakınlarından şiddet görüyor. Kimi zaman da güvenlik
güçlerinden.
III.
KADIN − Yani hemen hemen tüm kadınlar. Hepimiz. Hepiniz.
IV.
KADIN − İstanbul'da her hafta, en az bir kişi töre cinayetine
kurban gidiyor. Son beş yılda ‘namus' nedeniyle işlenen cinayetlerin sayısı
bini geçti.
V.
KADIN − Katiller,
cezaevinde kahraman gibi karşılanıyor ve pişmanlık duymuyorlar.
VI.
KADIN − Kadınların yüzde 50'sine
yakını partnerleri tarafından cinsel şiddete maruz kalıyor.
II.
KADIN − İktidarı besleyen tarikat/cemaat ağları sayesinde
muhafazakârlaşma yayılıyor.
III.
KADIN − Ve Türkiye’de kadınlar için iklim giderek boğuculaşıyor...
IV.
KADIN – Ensest vakalarında, yani küçük çocukların cinsel
istismarı, taciz / tecavüz vakalarında,
V.
KADIN − Ya da genel olarak kadına yönelik şiddette gerçekten bir
"patlama" mı yaşanıyor…
VI.
KADIN − Evet, kadına yönelik şiddet hep vardı ve evet kadına
yönelik şiddette bir patlama yaşanıyor...
(MÜZİK
HIZLANIR. CEP TELEFONLU KIZ SAÇI BAŞI, ÜSTÜ BAŞI DAĞILMIŞ HALDE SAHNEYE GİRER.
KADINLAR KIZI ARALARINA ALIR VE GÖRÜNMEYEN BİR DÜŞMANLA KAVGA EDER GİBİ DANSA
BAŞLARLAR. VEYA DANS ETMEDEN KADINA TEK TEK YAKLAŞARAK KONUŞURLAR. KADIN DA
PERİŞAN BİR BİÇİMDE DİNLER, SAHNEDE O KÖŞEDEN ÖBÜRÜNE KAÇAR BAZEN DE
KULAKLARINI KAPATIR.)
II.
KADIN
– (Dans
ve müzik yavaşlar.)
Hey deli
kız inanma değiştiğine çağın
Pantolon
giyip
Kazıtsan da
saçlarını üç numaraya
Öpsen de
erkek arkadaşını sokak ortasında
Akşamları
gitmesen de evine
Kadınsın
yine
III.
KADIN –
Gece yarısı
tek başına
Dolaşamazsın
bu sokaklarda
Bağıramazsın
bu nasıl hava bu nasıl cıva
Bu nasıl
adalet diye
IV.
KADIN −
Öyle kolay
mı sanıyorsun
Var mı
hazıra konmak
Daha çok
emek ister daha çok mücadele
Hem kadın
olarak cinsini hem de insan olarak
Kurtarmaya
özgürlüğünü
KADINLAR
KORO HALİNDE – (Seyircilere yaklaşarak)
Daha çok
emek ister daha çok mücadele
Hem kadın
olarak cinsini
hem de
insan olarak
Kurtarmaya
özgürlüğünü
IŞIKLAR SÖNER
14.02.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder