13 Mayıs 2014 Salı

Özgür Gündem Gazetesi ve Yaşar Kaya...



Hasan Bildirici

Geçtiğimiz günlerde Türkiye’ye dönen Yaşar Kaya, çeşitli konularda T24 internet gazetesinin sorularını yanıtladı. Muhtemelen bir çok arkadaş bu röportajı okumuştur. Röportajda Özgür Gündem gazetesinin kuruluşuna ilişkin Yaşar Kaya’nın açıklamaları var. Bu açıklamada benim de ismim geçiyor. Ayrıca Özgür Gündem gazetesinin kuruluşunda yer aldığım için, yeri gelmişken gazetenin kuruluş sürecine ilişkin bazı bilgileri vermem gerekiyor. Önce Hazal Özvarış’ın konuyla ilgili sorduğu sorulara ve Yaşar Kaya’nın verdiği cevaplara bakalım.

Hazal Özvarış: Kürt hareketinin en kalıcı ve etkili oluşumlarından Özgür Gündem nasıl kuruldu, siz nasıl başına geldiniz?

Yaşar Kaya: Nuriye Akman’ın gazetenin çıkışının haftasında benimle yaptığı bir röportaj var Hürriyet’te. Birinci soru şu: “Yaşar Bey sizin ticarette veya siyasette hiçbir başarınız yok. Siz gazetenin başına nasıl geldiniz?” Ben de dedim ki: “Hanımefendi ben okuduğum bütün okulları iyi derecelerle bitirdim. Siemens’te 11 yıl çalıştım, imparatorluk gibi bir şirket idare ettim. Başarı daha nasıl olur?”

Bundan 14 yıl sonra öğreniyorum ki Abdullah Öcalan Beyrut’ta 5-6 kişi arkadaşlarıyla toplantı yapıyor. Haftalık gazetenin sahibi Serhat Bucak, günlük gazetenin sahibi kim olacak? Öcalan konuşunca kimse onunla konuşamıyor. Hasan Bildirici diyor ki “Yaşar Kaya olmalı.” Öcalan niye diye sorunca “Arkadaşımız 40 yıldır İstanbul’da oturuyor. Bab-ı Ali’yi biliyor. Bir de temsil kabiliyeti var.” İyi diyor, o olsun. 14 yıl sonra anlıyorum neden gazetenin sahibi olduğumu. PKK beni yararlı bulmasa o gazetenin başına getirmez.

‘18 ayda 24 cenaze’

Benim sahipliğini yaptığım gazete Kürt tarihinde efsane bir gazetedir. 18 ayda 24 cenaze vermiştir. Yılmamıştır, büyük bir iş yapmıştır. Bunun Kürdistan’daki silahlı mücadelenin terör olmadığını, Kürtlerin ulusal demokratik hakları için ayaklanan bir silahlı örgüt olduğunu hem Türkiye’ye, hem dünyaya göstermiştir. Kurşunlar uçuşuyordu, biz çalışıyorduk. Kim ölecekti bilmiyorduk. Ben bunu, Yaşar Kaya olarak değil, bir Kürt olarak başarı olarak görüyorum.

- Gazetenin sermayesi nasıl organize edildi?

Gazetenin yüzde 25 hissesi bana aitti. Behçet Cantürk’ün yüzde 5 hissesi vardı, ilgilenmedi, bana devretti. PKK’nin de burada yatırımı vardı.

***

Sorular ve Yaşar Kaya’nın verdiği cevaplar böyle. Yaşar Kaya’nın Özgür Gündem, DEP ve Sürgünde Kürdistan Parlamentosu’ndayken verdiği dirençli mücadeleyi yakından biliyorum. Ayrıca 25 şehidi olan gazeteyi birlikte kurup yönettik. Görüş ayrılıklarının olması Yaşar Kaya’nın o yıllarda verdiği mücadeleyi gölgelemez. İkimiz de Türk devleti tarafından hazırlanmış “Öldürülecek Kürtler” listesindeydik. Öldürülmek için dışarıda ne kadar takip edildik bilmiyorum, ama öldürmek için tetikçinin gazeteye kadar girdiğini biliyorum. Tetikçi, arkadaşlar tarafından sorgulanırken, benle Yaşar Kaya ahşap bölmeli diğer odadan tetikçinin anlattıklarını dinliyorduk.

Özgür Gündem gazetesinin kuruluş aşamasında iki kez Şam'da, bir çok kez de telefonla Öcalan ile görüştüm. Yaşar Kaya’nın röportajda söylediği gibi, Beyrut’ta, beş-altı kişinin katıldığı toplantılar yapmadık. Görüşmeleri Şam’da yapıyorduk ve ikimiz yalnızdık. Öcalan, daha çıkışından itibaren gazeteye damgasını vurmak istiyor, gazetecilik yapmak isteyen veya PKK’ye mesafeli olan bir kısım personel ise gazetenin PKK ve Öcalan’a mesafeli olmasını istiyordu. Ben gazetenin PKK ile bir şekilde bağlantı halinde olmasını savunuyor, ancak gerçek anlamda da gazetecilik yapılmasını istiyordum. Parayı PKK verecek, ama gazete üzerinde PKK’nin hiç söz hakkı olmayacaktı, bu mümkün değildi.

Kuruluş aşamasında bu nedenle personal değişikliğine gidildi. Bu personel değişikliğinden dolayı Öcalan ile gerilimlerimiz ve tartışmalarımız oldu. Bir de bunun için Şam’a gitmek zorunda kaldım.

Günlük gazetenin kuruluş ilanı haftalık Yeni Ülke gazetesinde Serhat Bucak üzerinden yapıldı. Serhat Bucak, Yeni Ülke’nin sahibi ve sözcüsü idi. Hakkında bir çok dava açılmıştı. Her an tutuklanabilirdi. Yayına yeni başlayacak Özgür Gündem için yeni bir isime ihtiyaç vardı. Bu isim, Yaşar Kaya’nın da belirttiği gibi, toplam hissenin % 25’ine sahip olmakla gazetenin yasal sahibi ve sözcüsü olacaktı. İlk gidişimde Öcalan ile bu konuyu görüştük. Henüz netleşmemiştik. Serhat Bucak’a güveniyor, ancak Yeni Ülke gazetesinden getireceği davalarla tutuklanabileceğini düşünüyorduk. Gazete zaten onlarca Kürt işadamının isminin geçtiği bir şirket ortaklığı olarak görünüyordu. Behcet Cantürk ve Yaşar Kaya da bu isimler içerisindeydi. Daha sonra devlet tarafından kullanılacağını bildiğimiz için ortakların hiç birinden bir kuruş para almadık. Behcet Cantürk’ün bizi finanse ettiği büyük bir yalandı. Avrupa’daki Kürt örgütlenmesi ilk elden 630 bin mark para aktarmıştı. Bu yetmeyince 300 bin mark civarında bir para daha geldi. Özgür Gündem gazetesi bu parayla kuruldu, bu para Avrupa Kürt yurtseverliğinin alın teriydi.

Yaşar Kaya’nın hissesinin % 25’e çıkarılarak, gazenin imtiyaz sahibi olması düşüncesi, bana ve Halkla İlişkiler Müdürü Ramazan Ülek’e aittir. Şişe altı kalınlığında gözlük kullanan Ramazan’la prensip anlaşmasına vardıktan sonra, ben o ara yeniden Şam’a gittim. Gitmeden once Yaşar Kaya ile gazetenin sahipliği konusunda anlaştık. Kendisinden Öcalan’a kaçak sınır geçeceğim için taşınması kolay bir mektup yazmasını rica ettim. El yazısı ile yazdı mektubu, oku dedi, okumadım, Öcalan ile birlikte okuyacağımızı belirttim. Mektubu pantolonumu sökerek kemer kısmına yerleştirdim.

Mektubu Şam’da Öcalan ile birlikte okuduk. Yaşar Kaya mektubunda, Öcalan ve PKK’yi saygıyla selamlayarak iredesine tabii olduğunu belirtiyordu. Mektubu okuduktan sonra Öcalan’ın yüzünde tatlı bir gülümseme belirdi:

“Yaşar Kaya sizce uygun mudur?” diye sordu.

“Uygundur, biz böyle kararlaştırdık,” dedim.

Bir gün sonra Suriye ordusundan Kürt bir binbaşının cipiyle Şam’dan Suruç sınırına geldim ve bir gün sonra da İstanbul’daydım.

Gündem Gazetesinin kuruluş hikayesi benim cephemden bundan ibarettir. 

----------

Kaynak: Rojeva Kurdistan

Hiç yorum yok: