Faiz
Cebiroğlu
Bugün
tesadüfen, eski bir not defterime baktım. ”Kürd kimliği üzerine
üç tez” diye bir not var. 2001'de yazılmış bu tezler. Tekar
okudum. Önemli tezlermiş. Bunları paylaşmak istedim. Ama önce
bir giriş:
Türkiye
gibi, birden fazla ulus ve azınlıkların olduğu bir ülkede, ne
yazık ki, ezilen ulus ve azınlıklar hep unutulmuş; ”ulusların
kendi kaderlerini tayin etme, ayrı devlet kurma hakkı” hep tali
plana itilmiştir. Türkiye'nin iç-sömürgesi Kürdler, kendi
mücadelelerini başlatıncaya kadar, bu böyle sürüp gitmiştir.
Utançtır.
Oysa
ki, sosyalizm, yani ortakça düzen için mücadele eden partilerin
ve değişik örgütlerin ”ulusal sorun” konusunda daha ”titiz”
olmaları gerekiyordu. Olmadı. Utanç, budur!
Türk
devrimcileri, Kürd ulusal sorunu ve azınlıklar konusunda, tarihsel
olarak ta ”başarılı bir sınav” veremediler. Bu da başka bir
gerçekliktir.
Gerçeğin
gerçeği şudur: Kürdler, büyük mücadeleler sonucu ve büyük
bedeller ödeyerek ”varlıklarını” Türklere ve Orta-doğu
halklarına kabûl ettirdiler. Yok edilen ve inkâr edilen kimlik,
Ağrı dağında, ”kardelen” gibi, Ağrı'da ve tüm Kürdistan
dağlarında kimlik oldu. Bu kimlik: Kürd kimliğidir!
Bu
girişten sonra, Kürd kimliği üzerine ”tezlere” sıra geliyor.
Birinci
tez: Kürdlerin kavgası,
kimlik kavgasıdır. Kimlik kavgası, ben kimim, neyim, kime aitim,
ulusum nerede, adı ne? Sorularını sormak ve bunun cevabını
bulmak kavgasıdır.
İkinci
tez: Kürd dili, Kürd toprağı,
Kürd tarihi, Kürd kültürü, Kürd psikolojisi...Kürd kimliği
oluyor: Ulustur. Kürd ulusudur. Kürd kimlik kavgası, Kürdistan
Ulusal Devleti
Kurma kavgasıdır.
Üçüncü
tez: Kürdistan toplumunda
şekillenecek kimlikler vardır. İkisini yazmak istiyorum:
Bireysel,
benlik kimliği ve sosyal
kimliktir. Birbirlerini
tamamlıyorlar. Biri olmadan, diğeri de olmuyor.
Bireysel
kimlik: Bir kürd insanı olarak, öznel olarak; deneyimlerim,
kazanımlarım nedir, ne düzeydedir?
Bir
Kürd yurttaşı olarak; konuşma stilim, ses tonum, ruh halim, dış
görünüş, vücut dilim nasıl?...Hepsi, bireysel kimliğe geçiyor.
Sosyal
kimlik: Toplumda, bilinçli bir
şekilde, birlikte yaşama ve yer alma yeteneği. Bu sosyal kimlik,
tüm toplumu kucaklayan bir toplumsal yetenek oluyor. Ortakça
düzen ve dayanışma bu kimlikte, sosyal kimlikte kendini ifade
ediyor...
2001,
Not defterimdeki notlar ya da ”tezler” bu oluyor. İlginçtir,
pedagojiyi
bir yıl önce bitirmiş ve bu
notları yazmıştım.
Bunlara o zaman ”tez” demiştim. Tez de diyebiliriz. Tez,
fikirdir. Notum, pedagojik fikir ya da iddia olmuştur. Bu üç
tezimi paylaştım. Unutulmasın...
Bu üç tez, kimlik
kavgasıdır.
Bu
üç tez: Kimliğin de tanımıdır.
Yukardaki üç tezden sapan
bir insan, bence kimliksiz ve kişiliksizdir!
Kimliksiz olarak,
Türkiyelileşmek diye bir ”isim” yoktur!
Kimliksiz olarak, ezilenlerin
yanındayız diye bir ”kavga” da yoktur!
Kimliksiz olmak, kimlikli
olanlara yem olmaktır.
Kürd halkı, yem
olmayacaktır. Kürd halkı, Kürd kimliği ve ulusu ile Orta-doğu'da
yerini bulacaktır.
Kimlik kavgamız, bunun
içindir!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder